Wednesday, January 21, 2015

Sajak - Luahan Hati

Sajak ini dicipta untuk Pertandingan Karya Kreatif Hari Guru Peringkat Negeri Sarawak 2013. Sajak ini tidak mendapat apa-apa pencapaian. Haha. Abhen memang tak erti nak buat sajak sebab apa pun tak tahu. Memang tak mahir kot.

Luahan Hati

Disaat masa berlalu
Aku masih tetap begini
Walau bumi bergoncang
Walau langit berhujan arang
Aku masih duduk berlunjur
Menahan hingus meleleh
Air ludahan kian menyusur menelusuri rongga mulut
Aku masih juga seperti itu.

Aku belajar di sekolah
Sama seperti mereka
Aku juga ingin berjaya
Walau mereka cuba menghalangku
Aku tidak pernah gentar
Walau sesaatpun
Kerana aku tahu itu hak aku.

Aku sering ditertawa
Dibilang aku bodoh dan hina
Aku tahu membaca A, B, C
Juga mengira 1, 2, 3
Aku selalu mendengar
Tunjuk dan ajar guruku
Apa salahku?
Mengapa aku disisih?
Malang sungguh nasib diriku
Lahir ke dunia yang fana ini.

Aku tahu aku kurang bijak
Tetapi aku masih juga manusia
Ciptaan yang Maha Kuasa
Aku tahu membaca
Tapi aku gagap ada ketika
Salahkah itu?
Berdosa sangatkah aku?
Kau silap!!!
Sangat silap!!!
Kau menindas aku yang kekurangan ini
Kejam!!!

Mengapa dia berdiam bila aku bertanya
Mereka berlalu bila aku menghampiri
Awak mengundur bila aku mara
Engkau menoleh ke arah lain bila aku memandang
Kamu tunduk bila aku di hadapan
Semua orang tidak peduli
Kita sama walaupun tidak serupa
Kita sama manusia
Jangan perlakukan aku seperti binatang
Seperti yang kalian inginkan.

Sampai bila akan berakhir
Andai agama diduakan
Bila akal mula tercalar
Kesabaran mula berkurangan
Jiwa sudah durjana
Diri menjadi derhaka
Hati semakin benci
Menjadikan diri semakin alpa
Hilang arah tujuan
Mengapa mereka semakin hanyut?
Aku semakin tertekan
Kerana menjadi mangsa keadaan.

Ya Tuhan!
Berikan aku kekuatan
Jangan kerana aku lembam
Pemikiranku agak perlahan
Jangan usahaku dipersiakan
Aku ingin buktikan
Kepada mata-mata mereka
Aku mampu berjuang
Menggenggam segunung harapan
Selaut impian
Berjaya dimasa depan.




No comments:

Post a Comment