Wednesday, January 21, 2015

Sajak - Pengalaman Berasaskan Sekolah

Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS)
(Buat guru pelatih IPG)

Aku ingin bercerita
Kepada ayah, ibu, adik, abang dan juga kakakku
Tidak lupa juga tenaga pengajarku, bekas guruku dan juga rakan seperjuanganku.
Dalam ingatanku
Wajah-wajah cilik dan manja
Selalu membuat aku tertawa
Tahu kenapa?
Aku teringat wajah-wajah anak muridku
Yang selalu aku rindui
Tawa, gurau, senda, dan juga nakalnya mereka.

Pengalaman berasaskan sekolah
Mengajar aku menjadi guru sebenar guru
Walaupun gelaran itu belum layak dipahat pada keningku
Begitu juga dihamparan dahi kecilku
Aku bangga bila
Panggilan itu dituju kepada diriku;
            Cikgu!!!
            Hai cikgu!!!
            Selamat pagi cikgu!!!
            Asalammualaikum cikgu!!!
Aku terpana seketika
Panggilan itu memang buat diriku
Panggilan yang diberi oleh muridku.

Pengalaman berasaskan sekolah
Membuka mindaku seluas padang pasir
Agar jiwaku seputih salji
Aku mula mencintai zaman kecilku
Bila menyelami kehidupan murid-muridku
Aku tersenyum melihat mereka
Walau hanya selama lima hari sahaja
Sudah cukup memberi aku lakaran sebenarnya
Alam pekerjaanku suatu masa yang akan tiba.

Pengalaman berasaskan sekolah
Memimpinku menjadi pendidik sebenar
Memberi segala tunjuk ajar
Melihat segala perkara sepatutnya
Aku ketahui  untuk hari yang akan menjelma
Menyelami Falsafah Pendidikan Negara
Menyanjung visi dan misi negara
Berikrar akan setia
Demi mendidik anak bangsa.

Pengalaman berasaskan sekolah
Laluan pejalan seorang guru
Panduan berguna sukar dicarinya
Walau di mana jua
Mengajar aku erti pergaulan
Menguji tahap kesabaran
Bila murid mula melawan
Aku harus kuatkan iman
Agar segalanya dipermudahkan.

Pengalaman berasaskan sekolah
Terima kasih aku ucapkan
Segala ilmu akan kusematkan
Sebagai panduan di masa depan
Akanku jadikan pedoman
Agar cerah kegelapan yang diterangkan.


No comments:

Post a Comment